[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.7.7″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.7.7″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.7.7″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.14.9″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

A hideg zuhany gondolatától is végigfut a hideg a hátadon? Valószínűleg összerezzensz a gondolattól, hogy a forró víz elfogy a zuhanyzás közepén, vagy, hogy hideg víz ömlik rád, amikor megnyitod a csapot. Talán azt gondolod, hogy soha nem zuhanyoznál szívesen hideg vízben, de várj – mielőtt teljesen kizárnád, a hideg zuhanyzásnak lehet néhány egészségügyi előnye is. Azonban nem szabad, hogy fájdalmasan, kényelmetlenül hideg legyen.

“A hideg fokozhatja a vagus ideg [amely jeleket küld az agy és a belső szervek között] ingerlését, ami miatt az ájulás, hányinger, légszomj jelentkezhet” – figyelmeztet Bianca Beldini, gyógytornász és a New York állambeli South Nyackban található Sundala Wellness tulajdonosa.

Bölcs dolog meleg vízzel kezdeni, majd apránként csökkenteni a hőmérsékletet, hogy a szervezetnek legyen ideje megfelelően akklimatizálódni. Más szóval, kerüld el, hogy a csapot teljesen átkapcsold a forróról a jéghidegre.

Íme néhány a hideg, vagy legalábbis hűvösebb vízzel történő zuhanyozás lehetséges egészségügyi előnyei közül.

Megnyugtathatja a viszkető bőrt

Az ekcéma, a pikkelysömör, a napégés vagy az allergiás reakciók enyhítése csak egy a hideg zuhany számos előnye közül. “A hideg víz segíthet megszüntetni a viszkető érzést” – mondja Stacy Chimento, a floridai Riverchase bőrgyógyászattal foglalkozó, szakvizsgázott bőrgyógyász, Dr. Stacy Chimento. “A hideg víz segít enyhíteni a viszkető érzést és megnyugtatni az irritált bőrt, míg a forró zuhany még érzékenyebbé teheti a bőrt.”

Fontos megjegyezni, hogy bár a hideg víz általában segít a tünetek enyhítésében, nem kezeli teljes mértékben az alapbetegséget. “Ha tehát ekcémád, pikkelysömöröd vagy akár napégésed van, ami viszketést okoz a bőrödön, akkor valószínűleg konzultálnod kell orvosoddal egy teljesebb kúra kialakításáról, amely magában foglalhat gyógyszeres kezeléseket, alaposabb hidratálást és a környezetedben lévő allergének eltávolítását” – zárja a doktornő.

Javíthatja a bélrendszer egészségét

A bélrendszerünk az egészségünk több aspektusában játszik szerepet, mint ahogyan azt eddig ismertük, ezért fontos, hogy csúcsformában tartsuk. Az emberi bélrendszer hatással lehet az immunrendszerre, az alvásra, a szív- és agyműködésre és még sok másra. És a hidegzuhanyok elméletileg segíthetnek.

“A szervezetünk természetes módon úgy reagál a hideg zuhanyra, hogy megemeli a szívritmust, ami viszont gyorsabban pumpálja a vért az egész testünkbe” – mondja Inna Lukyanovsky, PharmD, a funkcionális orvoslás gyakorlója és a Digestive Reset című könyv szerzője: Fix Your Hormones and Digestion By Balancing Your Gut Microbiome and Adrenals.

“Miközben a szívünk hatékonyabban pumpál, az általános keringésünk is javul – még a zuhanyzás után is” – mondja Lukyanovsky. “Amikor a keringés aktiválódik, a méregtelenítés is aktiválódik, az emésztőrendszer előnyeivel együtt. Ráadásul a melegről hidegre váltás javítja a simaizomsejteket, beleértve a gyomor, a belek és a szív- és érrendszer egészségét.”

Csökkentheti az edzés utáni fájdalmat

Ha hozzászoktál ahhoz, hogy addig edzel, amíg nem érzed az égető érzést, akkor valószínűleg ahhoz is hozzászoktál, hogy a következő néhány napban is érezni fogod az égető érzést. Gyorsabban regenerálódhatsz egy hideg zuhany segítségével. “Az edzés – különösen a nagy intenzitású, nagy erejű edzés vagy az excentrikus mozgások – mikroszkopikus szakadásokat okozhat az izomrostokban” – mondja Beldini. “Ezek a mikroszakadások gyulladásos válaszreakciót hozhatnak létre a szövetben, ami késleltetett izomfájdalomhoz, más néven DOMS-hoz vezet.”

A hideg merítés, mint a jégfürdő vagy a hideg zuhany, segíthet enyhíteni a DOMS (késleltetett izomfájdalom) reakciót. A Sports Medicine című szaklapban 2015-ben megjelent áttekintés szerint a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az 51 és 59 Fahrenheit-fok közötti hőmérsékletű hideg vízben való merítés 11-15 percig mutatta a legjobb eredményeket. Miért működik? “A szövetek mikrotraumája ödémához, vagyis duzzanathoz, valamint gyulladásos reakciókhoz vezet a szövetekben és a fájdalom érzékeléséhez” – javasolja Beldini. “A hideg merítés csökkentheti az ödémát, így a fájdalom érzékelhető csökkenéséhez vezethet”.

Javíthatja a fejbőr egészségét

Szereted, ha egy hosszú nap után forró vízzel mosol hajat? Ez nagyon pihentető érzés lehet – de a hajhagymáid csendben azt kívánhatják, hogy hagyd abba.

William Gaunitz trichológus szerint – aki az emberi haj szerkezetét, működését és betegségeit tanulmányozza, és 2002 óta úttörő szerepet játszik a természetes hajnövekedési kezelések terén – a túl forró zuhanyzás, különösen a napi rendszerességgel, hosszú időn keresztül történő zuhanyozás eltávolíthatja a természetes, egészséges olajokat a fejbőrből, és súlyosbíthatja a gyulladásos állapotokat.

“A bőrödnek és a fejbőrödnek van egy természetes egyensúlya az olajok és a mikroorganizmusok között” – mondja. “Ha ezeket napi rendszerességgel eltávolítjuk az extrém meleg vízzel, a fejbőr egyensúlya felborulhat, és gazdatestévé válhat a gombáknak és baktériumoknak, amelyek szeretik a meleg, nedves környezetet.”

A forró víznek való állandó kitettséggel a fejbőr is kiszáradhat és irritálódhat, ami súlyosbíthatja az olyan gyulladásos fejbőrbetegségeket, mint a korpásodás (a seborrheás dermatitis része) és a pikkelysömör.

“Bármilyen gyulladás túlzott hajhulláshoz vezethet, és lefelé tartó spirált hozhat létre a haj visszanyerésére irányuló próbálkozások során” – mondja Gaunitz. “Így a rövidebb, hűvösebb vízzel való zuhanyozás lehetővé tenné a gyulladás elleni védelmet, fenntartaná a természetes olaj- és mikroorganizmus-egyensúlyt a bőr és a fejbőr egyensúlya érdekében, és ezzel segítene megelőzni a hajhullást.” Gaunitz leszögezi, hogy nem azt állítja, hogy a hideg zuhany megelőzi a hajhullást, hanem azt, hogy segít megelőzni a gyulladást – ami hajhulláshoz vezethet.

Dr. Lavanya Kirshnan, a San Franciscó-i Arya Derm alapítója és orvosi igazgatója, a testület által minősített bőrgyógyász szintén egyetért Gaunitz-cal, mondván, hogy a forró zuhany súlyosbíthatja az érzékeny fejbőr állapotát, mivel tovább szárítja és irritálja azt, ami potenciálisan gyulladást okozhat.
“A bőr túlzott gyulladása súlyosbíthatja az olyan állapotokat, mint az ekcéma és a seborrheás dermatitis, ami hajtöredezést és hajhullást okozhat” – mondja.

Csökkentheti a duzzanatot és a puffadást

Kihagytad a szépítő alvást egy éjszakába nyúló iszogatás miatt? Gondolkodj el egy hideg zuhanyon a szebb bőrért!
“A bőr számára a hideg zuhany segít csökkenteni a gyulladást, a duzzanatot és a puffadást” – mondja Joshua Ross sztáresztétikus, a Los Angeles-i SkinLab medspa tulajdonosa és alapítója. “A zuhanyzás vége felé csak kezdd el fokozatosan lehűteni a vizet. A legvégén zárd el teljesen a melegvizet, és próbálja meg addig tartani, ameddig csak tudod, a cél legalább 30 másodperc, de akár egy perc is lehet. Ez egy nagyszerű módja annak, hogy kihasználd a jeges fürdő előnyeit.”

Összegzés

A hidegzuhanyok nem gyógyítanak semmilyen egészségügyi problémát, és nem helyettesítik az orvosi kezeléseket. Segíthetnek azonban csökkenteni a testmozgással kapcsolatos gyulladást, és egyéb egészségügyi előnyök mellett kevésbé irritálhatják a bőrbetegségeket. Ha bármilyen meglévő betegséged van, fontos, hogy konzultálj orvosoddal, mielőtt rászoksz a hidegvizes zuhanyzásra.

Ahhoz, hogy rászokj a hideg zuhanyzásra, Beldini ezt a módszert ajánlja: “Meleg vízzel kezdve fokozatosan csökkenthetjük a hőmérsékletet egy meghatározott időtartam alatt. Kezdje 30 másodperccel, majd fokozatosan, 30 másodperces időközönként növelve, amíg el nem tudod viselni akár öt percig”.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.2″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.0.2″ global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.0.2″ global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb title=”Tegye meg az első lépést most” image=”https://ujfurdo.hu/wp-content/uploads/2019/10/schedule.png” icon_placement=”left” _builder_version=”4.13.0″ global_colors_info=”{}”]Új fürdőszobája felé tegye meg most az első lépést, egyeztessen időpontot velünk helyszíni felmérésre!

Töltse ki a jelentkezési lapot, és kollégánk néhány órán belül visszahívja időpontot egyeztetni.
[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.0.2″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.0.4″ global_colors_info=”{}”][caldera_form id=”CF5dbad2eb48bc2″]
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]